Endonezya’daki kabileye elektrikli otomobil tehdidi: Yok olabilirler

Kabilelerin haklarını savunan sivil toplum kuruluşu Survival, Halmahera adasında yaşayan ve “Ormanın İnsanları” manasına gelen Hongana Manyawa ismi verilen bu insan topluluğunu kurtarmak için bir yardım daveti yayımladı.

Çağrıda çok uluslu madencilik şirketleri ve hükümetler eleştirilirken, Elon Musk’ın Tesla’sı ve başka elektrikli araba üreticilerine de işaret ediliyor.

Endonezya’daki son göçebe avcı-toplayıcı kabilelerden biri olan Hongana Manyawa’nın 300 ila 500 şahsa konut sahipliği yaptığı kestirim ediliyor.

Bu kabileden birtakım bireyler, dış dünyadan bireylerle bağlantı kurmuş olsa da Hongana Manyawa’nın birçok fraksiyonuyla hiç temas kurulmadı. Bu yüzden topluluk, şimdi temas kurulmamış bir kabile olarak kabul ediliyor.

Ancak topluluğun yaşadığı bölge, dünyanın en büyük nikel rezervlerinden kimilerine da konut sahipliği yapılıyor. Üstelik bu rezervler hala işlenmemiş biçimde duruyor.

Survival’a nazaran bu durum, maden şirketlerinin gözünü bu topraklara dikmesine neden oluyor.

Elektrikli arabalara yönelik talebin, Halmahera’daki madencilik operasyonlarının hızlanmasına neden olacağı ve gelecek yıllarda Hongana Manyawa kabilesini varoluşsal bir tehditle karşı karşıya bırakacağı kestirim ediliyor.

Survival’ın hususla ilgili bir raporunda “Orman yoksa Hongana Manyawa da olmaz” tabirleri yer alıyor.

Kabileden birkaç şahısla irtibat kurmayı başaran takıma nazaran Hongana Manyawa’dan bir bayan “Ormanı almalarına müsaade vermiyorum. Onlara ormanımızı vermek istemediğimizi söyle” dedi. Fransız madencilik devi Eramet’e ilişkin Weda Bay Nickel isimli firmanın adada madencilik yapmaya 2019’da başladığı biliniyor. Lakin madencilik çalışmalarının yakın gelecekte artması bekleniyor.

Survival, Alman kimya devi BASF’nin Eramet’le iştirak kurmayı planladığını aktardı. Buna nazaran şirket, Hongana Manyawa’nın bölgesini ihlal etme ihtimali olan bir rafineri inşa etmeyi amaçlıyor. İklim krizi nedeniyle fosil yakıtları azaltma gereksinimi son yıllarda elektrikli arabalara yönelik talebi artırdı. Lakin bu arabalar de kendi çevresel sıkıntılarını yaratıyor.

Başlıca meselelerden biri, bataryaların üretiminde kullanılan nikel, kobalt ve lityum üzere metallerle bağlantılı. Bu mineraller Dünya yüzeyinin altında biriktiğinden, onları çıkarmak için etrafa ziyan veren madencilik faaliyetleri yürütülüyor.

Bu faaliyetler, ekosistemin tahrip olmasına ve yerlilerin topraklarının gasp edilmesine sebebiyet verebiliyor.

Independent Türkçe’de yer alan habere nazaran, Survival Yöneticisi Caroline Pearce, “Elektrikli araba şirketlerinin müşterilere ‘etik tüketim’ vaadi satarken, temas kurulmamış bir kabileyi yok etmesi dehşet verici” diyor: Hongana Manyawa’nın yağmur ormanlarını yerle bir etmenin ‘iklim dostu’ bir istikameti ve kendi kendine yeten yerli halkın vefatına neden olmanın ‘sürdürülebilir’ bir yanı yok.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir